Höstmodet

Hej kära läsare, det har återigen blivit dags att ta en titt på höstmodet, denna gång för 2023. Vad är det nu då som gäller för att man ska vara trendig nu när sommaren går mot sitt slut. Läs vidare för att se några spaningar som jag kunnat göra. Jag har i denna artikel fokuserat på hur det ekonomiska läget påverkar modet. Jag hoppas i en senare uppdatering kunna återkomma med med konkreta exempel på kläder som sprungit ur detta pressade läge. Ta gärna kontakt om du om du inte håller med om något eller om du önskar lägga till något du tycker jag missat!

Konjunkturen påverkar modet

Så, vi går mot allt svårare ekonomiska tider. Man får mindre och mindre för sina pengar på grund av den inflation som finns över hela världen just nu. Inflationen drabbar delvis modet på så sätt att transporter och även råvarukostnaderna för kläderna har gått upp. Allra mest drabbas förmodligen modekonsumtionen för att just andra saker har gått upp så mycket i pris. Eftersom det blir dyrare att äta, både hemma och ute, och att det blir dyrare att resa (flygbiljetter, hotell upplevelser med mera har alla blivit dyrare) och även unna sig prylar såsom exempelvis ny elektronik så för människor mindre pengar i sina plånböcker. När man har mindre mängd pengar att spendera så får man dra ner konsumtionen av saker man inte behöver. Visst behöver man kläder, men handen på hjärtat så spenderar nog de allra flesta betydligt mer än de hade behövt bara för att hålla sin kropp klädd med hela och rena kläder. Hur kommer vi då inom modebranschen märka av att konjunkturen sviker och att den stora massan har mindre kapital att lägga på kläder?

Lågpris ökar i betydelse

Eftersom köpkraften minskar hos medelklassen så får människor allt mindre pengar att lägga på icke nödvändiga saker så som exempelvis kläder och resor. Man kan då välja att antingen köpa lite färre antal plagg eller försöka gå ner i pris. Eftersom läget är pressat för många just nu så tror jag en hel del människor väljer att göra båda. Det är alltså både att shoppa lite mindre men även att försöka hitta billigare plagg som gäller just nu.

Lågprisletandet gör att lite mer kända kvalitetsmärken ser en minskning av sin omsättning. Samtidigt så finns indikationer hos H&M, men även ännu billigare aktörer som exempelvis SHEIN att försäljningen faktiskt ökar snarare än dippar. Detta gör att billighetsmärkena får ett större inflytande på modet. Det folk faktiskt bär är ju faktiskt på ett sätt de kläder som vunnit striden om konsumenternas uppmärksamhet. På detta sätt får de lite billigare varuhusen en mer ledande roll i att forma hur modet utvecklar sig. Det är alternativen som de erbjuder som kommer bli tidstypiska för vår samtid när vi i framtiden ser tillbaka på den.

Nedtonad lyx

De sämre ekonomiska tiderna gör dock inte att alla omedelbart blir fattiga. Det finns mycket pengar därute och det finns gott om rika människor som fortsätter att konsumera för fullt. Dessa människor är kräsna konsumenter som fortsatt vill ha det allra bästa och som är beredda att betala multum för att få det.

Även om konsumenterna inom många lyxprodukter fortsätter att konsumera så finns här en trend i att man försöker tona ner produkterna något. Kanske har det blivit lite fult att visa upp sin rikedom allt för mycket när andra har det svårt. Detta märks även av inom klädmodet. Även om kläderna inte blivit billigare så skvallrar designen om att kreatörerna försöker få kläderna att, om inte se billigare ut, så åtminstone mindre dyra. Man skyltar kanske inte med sina märken lika storslaget som innan. Istället för ett stort tryck med sin logga så kanske man väljer ett lite mindre. Det finns även exempel på kläder där man valt att ta bort loggan helt. Kläderna ser i mitt tycke inför hösten lite mindre extravaganta ut överlag.